مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:18795 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

پايه​هاي زهد اسلامي چيست؟
بهره​گيري مادي از جهان و تمتعات طبيعي و جسماني، تنها عامل تأمين كننده خوشي و بهجت سعات انسان نيست. براي انسان به حكم سرشت خاص، يك سلسله ارزشهاي معنوي مطرح است كه با فقدان آنها تمتعات مادي قادر به تأمين بهجت و سعادت نيست.
2. سرنوشت سعادت فرد از سعادت جامعه جدا نيست. انسان از آن جهت كه انسان است، يك سلسله وابستگيهاي عاطفي و احساس مسؤوليتهاي انساني درباره جامعه دارد كه نمي​تواند فارغ از آسايش ديگران آسايش و آرامش داشته باشد.
3. روح در عين نوعي اتحاد و يگانگي با بدن در مقابل بدن اصالت دارد، كانوني است در برابر كانون جسم، منبع مستقلي است براي لذات و آلام. روح نيز به نوبه خود بلكه بيش از بدن نيازمند به تغذيه و تهذيب و تقويت و تكميل است. روح از بدن و سلامت آن و نيرومندي آن بي​نياز نيست، اما بدون شك غرقه شدن در تنعمات مادي و اقبال تمام به لذت​گرايي جسماني، مجال و فراغتي براي بهره​برداري از كانون روح و منبع بي​پايان ضمير باقي نمي​گذارد و در حقيقت نوعي تضاد ميان تمتعات روحي و تمتعات مادي وجود دارد.
با توجه به اين سه اصل است كه مفهوم زهد اسلامي روشن مي​شود ، و با توجه به اين سه اصل است كه روشن مي​گردد چگونه اسلام رهبانيت را طرد مي​كند اما زهدگرايي را در عين جامعه​گرايي و در متن زندگي و در بطن روابط اجتماعي مي​پذيرد.

مجموعه آثار شهيد مطهري ج14 ـ سيري در نهج البلاغه صفحه: 517
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.